7258 Sayılı Futbol ve Diğer Spor Müsabakalarında Bahis ve Şans Oyunları Düzenlenmesi Hakkında Kanunda Düzenlenen Kabahatler

 

1.Giriş

7258 sayılı Futbol ve Diğer Spor Müsabakalarında Bahis ve Şans Oyunları Düzenlenmesi Hakkında Kanun madde 5/d: "Spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli veya müşterek bahis veya şans oyunlarını oynayanlar mahallin en büyük mülki idare amiri tarafından beş bin liradan yirmi bin liraya kadar idari para cezası ile cezalandırılır."

7258 sayılı Futbol ve Diğer Spor Müsabakalarında Bahis ve Şans Oyunları Düzenlenmesi Hakkında Kanun'da tek bir kabahat gerektiren eylem düzenlemiştir. Söz konusu eylem; yasa dışı bahis oynatmak, yasa dışı bahse aracılık etmek, yasa dışı bahis oynanmasına imkan sağlamak fiilleri hakkında hapis cezası ve adli para cezası öngörülmüştür. Ancak yasa dışı bahis oynamak fiili bakımından yalnızca idari para cezası öngörülmüştür. Kanunda öngörüldüğü üzere; idari para cezasını vermeye yetkili makam mahallin en büyük idari amiridir. Bu halde; illerde vali, ilçelerde ise kaymakam idari para cezası vermeye yetkili makamdır.

Uygulamada yani günlük hayattta, yasa dışı bahis oynandığı tespit edilmiş olan hesaplar incelemeye alınmakta ve incelemeye alınmış olan hesaplara para yatıranlar hakkında yasa dışı bahis oynadığı gerekçe gösterilerek kişiler hakkında idari para cezası yaptırımı uygulanmaktadır.

Yasa dışı bahis oynadığı sebebiyle idari para cezasına maruz kalanlar idari para cezalarına karşı itiraz edebilmektedir. Bu halde mahkemece öncelikli olarak, idari para cezası düzenlemesine gerekçe olan MASAK RAPORU ve ödemelere ilişkin ilgili dekontları da ilgili bankalardan talep etmelidir. Nitekim MASAK RAPORUNDA veya ÖDEME DEKONTUNDA paranın bahis için gönderildiği açıkça belirtilmiş olabileceği gibi buradan bir sonuç çıkmaması da muhtemeldir. Dekontlarda böyle bir işlemin varlığı tespit edilirse cezaya maruz kalan kişinin yasa dışı bahis oynadığı sabit olacaktır. Fakat MASAK RAPORU dosyaya sunulmaz yahut ödeme dekontunda açıkça bahis için para gönderildiğine dair bir açıklama mevcut bulunmazsa bu halde başvurucu tarafından paranın neden gönderildiğine ilişkin makul bir gerekçe ileri sürülmüş ise, yapılan başvurunun mahkemece kabulü gerekir.

Yasa dışı bahis oynadığı gerekçesiyle hakkında idari para cezası tutanağı düzenlenmiş olan kişi, yasa dışı bahis oynamadığını iddia ettiyse, kişinin yasa dışı bahis oynadığının kurumca ispatı aranır. Salt para gönderilen bir hesaba yönelik olarak yasa dışı bahis oynatıldığından hareketle kişi hakkında soruşturma başlatılmış olması kabahata işlendiği anlamına gelmeyecektir. Kişinin bahis oynadığını ancak bu oynadığı bahsin yasal yollardan olduğunu iddia eden kişi hakkında ise para transferlerine ilişkin yeterli açıklama yapması istenir. Nitekim yasal yollardan bahis oynayan kişi yasal şirket hesabına değil de başka bir hesaba para transferi yapmışsa kişi hakkında yasa dışı bahis oynadığına ilişkin karine oluşur.

Bu noktada paranın kişisel bir ilişki nedeniyle mi yoksa yasa dışı bahis oynamak amacıyla mı gönderildiği noktasında soruşturmanın sonuçlanması aranır. Soruşturma hakkında tam bir netlik oluşmadan idari para cezası uygulanması hukuka uygun olmayacağı gibi soruşturma dosyasında masak raporu alınarak sonuca göre idari para cezası düzenlenmesi gerekir.

2. Yasa Dışı Bahis Oynama Cezasına İtiraz Halinde Görevli ve Yetkili Mahkeme Nedir?

7258 sayılı Futbol ve Diğer Spor Müsabakalarında Bahis ve Şans Oyunları Düzenlenmesi Hakkında Kanunu'nda idari para cezasına itiraz edilmesi halinde hangi mahkemenin görevli olacağı belirtilmemiştir. Bu halde 5326 sayılı Kabahatler Kanunu'nun 3 ve 27. maddeleri gereğince 7258 sayılı Futbol ve Diğer Spor Müsabakalarında Bahis ve Şans Oyunları Düzenlenmesi Hakkında Kanunu'nda idari para cezasına itiraz edilmesi halinde SULH CEZA HAKİMLİĞİ YETKİLİDİR.

3. Yasa Dışı Bahis Oynama Halinde İdari Para Cezası Kararını Vermeye Yetkili Makam Nedir?

7258 sayılı Futbol ve Diğer Spor Müsabakalarında Bahis ve Şans Oyunları Düzenlenmesi Hakkında Kanun madde 5/d: "Spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli veya müşterek bahis veya şans oyunlarını oynayanlar mahallin en büyük mülki idare amiri tarafından beş bin liradan yirmi bin liraya kadar idari para cezası ile cezalandırılır." Söz konusu madde hükmünden de görüleceği üzere idari para cezası vermeye yetkili makam mahallin en büyük mülki amiridir. Bu en büyük mülki amir; illerde vali, ilçelerde ise kaymakamdır.

4. Yasa Dışı Bahis Oynama Halinde Verilen İdari Para Cezasına Karşı İtiraz Süresi Nedir?

7258 sayılı Futbol ve Diğer Spor Müsabakalarında Bahis ve Şans Oyunları Düzenlenmesi Hakkında Kanunu'nda idari para cezasına hangi sürede itiraz edileceği belirtilmemiştir. Bu halde 5326 sayılı Kabahatler Kanunu'nun 3 ve 27. maddeleri gereğince cezaya itiraz için başvuru süresi, kararın tebliği veya tefhimi tarihinden itibaren en geç onbeş (15) gündür.

5. Yasa Dışı Bahis Oynamanın Riskleri

Yasa dışı bahis oynamanın bazı riskleri şunlardır:

  • Kişisel verilerin güvenliği: Yasa dışı bahis siteleri, genellikle kullanıcılarının kişisel verilerini güvende tutmak için gerekli önlemleri almamaktadır. Bu nedenle, yasa dışı bahis oynayan kişilerin kişisel verileri, dolandırıcılık, kimlik hırsızlığı gibi suçların hedefi olabilir.
  • Mali kayıplar: Yasa dışı bahis siteleri, genellikle yüksek oranlar ve bonuslar sunarak kullanıcıları cezbetmeye çalışır. Ancak, bu siteler genellikle güvenilir değildir ve kullanıcıların paralarını ödemeyebilir. Bu nedenle, yasa dışı bahis oynayan kişiler, maddi kayıplara uğrayabilir.
  • Bağımlılık riski: Bahis oynamak, bazı kişilerde bağımlılık oluşturabilir. Bu durum, kişinin finansal durumunu ve sosyal hayatını olumsuz etkileyebilir.

Yasa dışı bahis oynamak, hem bireysel hem de toplumsal düzeyde ciddi riskler oluşturmaktadır. Bu nedenle, yasa dışı bahis oynamaktan kaçınmak önemlidir.

6. Yasa Dışı Bahis Oynanmasına İlişkin Alınabilecek Önlemler

Yasa dışı bahis oynamaktan kaçınmak için alınabilecek bazı önlemler şunlardır:

  • Sadece yasal bahis sitelerinde bahis oynayın.
  • Yasa dışı bahis sitelerinin reklamlarına dikkat edin.
  • Kişisel verilerinizi korumaya özen gösterin.

Yasa dışı bahis oynayan kişilerin, bu riskleri göz önünde bulundurması ve gerekli önlemleri alması önemlidir.

7. Yasa Dışı Bahis ile İlgili Yargıtay Kararları

 

Yargıtay 19. CD., E. 2015/33634 K. 2018/13398 T. 18.12.2018

"...CMK'nun 119/1. maddesinin ''Hâkim kararı üzerine veya gecikmesinde sakınca bulunan hâllerde Cumhuriyet savcısının, Cumhuriyet savcısına ulaşılamadığı hallerde ise kolluk amirinin yazılı emri ile kolluk görevlileri arama yapabilirler. Ancak, konutta, işyerinde ve kamuya açık olmayan kapalı alanlarda arama, hâkim kararı veya gecikmesinde sakınca bulunan hallerde Cumhuriyet savcısının yazılı emri ile yapılabilir. Kolluk amirinin yazılı emri ile yapılan arama sonuçları Cumhuriyet Başsavcılığına derhal bildirilir.'' yönünde düzenleme içerdiği, somut olayımızda, ihbar üzerine suç şüphesi başlamış ise de, 24.11.2013 tarihli arama ve yakalama tutanağı içeriğinden anlaşıldığına göre, arama esnasında Diyarbakır 3. Sulh Ceza Mahkemesinin 2013/1551 D. iş sayılı önleme aramasına ilişkin kararının bulunduğu ve bu kararın kapsamının şehrin giriş ve çıkışlarındaki şüpheli araç ve kişiler ile sınırlı olduğu, sanık tarafından işletilen işletmenin ise kapalı bir alan olduğundan bu hali ile usulüne uygun bir arama kararının bulunmadığı anlaşılmış, yine sanık soruşturma aşamasında alınan beyanlarında atılı suçu işlediğini kabul etmiş ise de, CMK'nun 148/4. maddesinde; "Müdafii hazır bulunmaksızın kollukça alınan ifade, hâkim veya mahkeme huzurunda şüpheli veya sanık tarafından doğrulanmadıkça hükme esas alınamaz." şeklindeki düzenleme uyarınca müdafii hazır bulunmadan kollukça alınan sanığın beyanı dışında başkaca mahkumiyetine yeterli delil bulunmayan sanık hakkında bahis oynatmak eyleminin sübuta ermediği, ancak aşamalarda istikrar arzeden savunmalarında yasa dışı bahis oyunlarını kendisinin oynadığını beyan ettiğinin anlaşılması karşısında sanığın değişen vasfıyla sübut bulan "yasa dışı bahis oynamak" eyleminden 7258 sayılı Kanun'un 5/1-d maddesi uyarınca idari para cezasına hükmedilmesi gerekirken, yazılı şekilde hüküm kurulması, Kanuna aykırı ve sanığın temyiz nedenleri bu itibarla yerinde görüldüğünden hükmün 5320 sayılı Kanun'un 8/1. maddesi gereğince uygulanması gereken 1412 sayılı CMUK'nun 321. maddesi uyarınca BOZULMASINA..."

 

Yargıtay 7. CD., E. 2021/14728 K. 2021/9552 T. 9.9.2021

"...Suç tarihinde internet kafe ruhsatıyla açık olduğu bilinen işyerinde, bir müşterinin kullanmakta olduğu bilgisayarlardan birinin ekranında, başında müşteri olduğu sırada, açık olduğu tespit edilen yasa dışı bahis sitelerinin isimlerinin tutanak altına alındığı ve sadece müşterinin kullandığı bilgisayar kasası ve içinden çıkan harddiskin (kütüğün) incelendiği, sanığın savunmasında kimseye yasa dışı bahis oynatmadığını beyan ettiği somut uyuşmazlıkta; Mahkemece; sanığın üzerine atılı suçun maddi unsurunu oluşturan eylemin, yasa dışı bahis oynamak değil, oynatmak olduğu da gözetilmek suretiyle, ele geçen bilgisayardan alınan harddisk (kütük) üzerinde bilirkişi incelemesi yapılarak; suça konu yasa dışı bahis sitelerine yapılan erişim tarihlerinin, bu sitelere giriş sayısının ve bahis oynama yoğunluğunun, hangi sitelere hangi kullanıcı adıyla girildiği ve günde kaç kez bahis sitelerinden oyun oynandığının tespit edilerek; sanığın, 7258 sayılı Kanun'a aykırı şekilde, yurt dışından oynatılan bahis yada şans oyunlarına internet yoluyla erişim sağlayarak Türkiye'den oynanmasına imkan sağlayıp sağlamadığının, tereddüte mahal bırakmayacak şekilde belirlenmesinden sonra sanığın hukuki durumunun tayin ve takdiri gerekirken, eksik araştırma ve kovuşturma sonucu yetersiz inceleme raporuna istinaden yazılı şekilde mahkumiyetine karar verilmesi, Kabule göre ise; 1-) Soruşturma aşamasında, sanığın üzerinde ele geçen 300 TL'nin; ele geçen kuponların ve masa üstündeki not kağıtlarında yazılı miktarla karşılaştırılarak, 7258 Sayılı Kanun'un 5/2. maddesi göndermesiyle, bu oyunların oynanması için ortaya konulan veya oynanması suretiyle elde edilen her türlü mal varlığı değeri olup olmadığı ile TCK'nin 55. maddesi kapsamında suçun işlenmesi ile elde edilen veya suçun konusunu oluşturan ya da suçun işlenmesi için sağlanan maddi menfaat olup olmadığı hususunda her türlü şüpheden uzak bir tespit yapılması ve buna göre müsaderesi gerekirken, sadece eşya niteliği gözetilerek TCK 54. maddesi gereği müsaderesine karar verilmesi, 2-) Sanığın işyerinde ele geçirilen oynanmış kuponlar, bülten veya not kağıtlarının, akıbetinin araştırılarak adli emanette olup olmadığının tespiti ile delil olarak saklanmasına kararEsas No : 2021/14728 verilmemesi, Kanuna aykırı ve sanığın temyiz nedenleri bu itibarla yerinde görüldüğünden, HÜKMÜN, 5320 sayılı Kanun'un 8/1. maddesi gereğince uygulanması gereken 1412 sayılı CMUK'nın 321. maddesi uyarınca, tebliğnameye aykırı olarak BOZULMASINA..."